Niedobór żelaza – objawy, przyczyny

niedobór żelaza

Niedobór żelaza to coraz częsta dolegliwość wśród ludzi. Dlaczego tak się dzieje? Głównie jest to przyczyna źle dobranej diety i zbyt mała ilość składników odżywczych zawartych w pożywieniu. Niedobór żelaza – inaczej niedokrwistość być skutkować ciągłym zmęczeniem, a nawet i anemią. To dlatego tak ważne są regularne badania. Zobacz, jak ie są przyczyny i objawy niedoboru żelaza.

Niedobór żelaza – przyczyny

Od ilości żelaza w organizmie zależy między innymi praca serca, poziom czerwonych ciałek krwi, gospodarka hormonalna, układ odpornościowy i sprawność mięśni. Aby organizm funkcjonował i rozwijał się prawidłowo musi zostać zachowana równowaga między zużyciem a uzupełnieniem tego minerału. Najwięcej żelaza, bo około 70% wchodzi w skład hemoglobiny. Co oznacza, że najczęstszą przyczyną niedoboru tego pierwiastka są obfite krwawienia. Szczególnie narażone są na to kobiety, ponieważ wraz z krwią menstruacyjną ucieka najwięcej żelaza. Osoby cierpiące na wewnętrzne krwawienia w przewodzie pokarmowym również powinny uważać. Niedobór żelaza może spotkać też osoby, które mają na zaburzenia wchłaniania, oraz przewlekłe biegunki. Osoby, które nie dbają o zbilansowaną i zdrową dietę, też mogą cierpieć na deficyt żelaza.

Objawy niedoboru żelaza

Częstym objawem niedoboru żelaza jest ogólne osłabienie organizmu. Szybkie męczenie się i ciągła senność to główny objaw zbyt małej ilości tego pierwiastka. Często występują również zawroty głowy, a nawet omdlenia. U dzieci można zaobserwować brak apetytu, niechęć do zabawy i apatię. Oprócz tych uciążliwych i zauważalnych na co dzień objawów, możemy zaobserwować powikłania, które nie są widoczne z dnia na dzień, a pojawiają się z czasem. Są to między innymi wypadanie i osłabienie włosów, kruchość paznokci, uczucie suchości w ustach, i tak zwane „zajady” w kącikach ust. Cera zaczyna wyglądać blado, a z czasem pojawiają się sińce pod oczami. Przewlekły niedobór żelaza może przerodzić się w anemię, która może być bardzo niebezpieczna dla zdrowia.

Jak leczyć niedokrwistość?

Leczenie niedoboru żelaza może być długotrwałe i czasochłonne. Przede wszystkim, zadbaj o odpowiednią dietę. Ciekawe jest to, że żelazo znajduje się niemal we wszystkich produktach. Dlaczego więc grozi nam niedobór? Głównie chodzi o to, że organizm może przyswoić żelazo tylko w około 10% ze spożywanych produktów. Dlatego ważne jest, abyś wiedział, z jakich produktów żelazo jest najbardziej przyswajalne. Staraj się wybierać produkty pochodzenia zwierzęcego, niż roślinnego – wchłonie się z nich więcej tego pierwiastka, co wynika z odmiennej budowy chemicznej. Najwięcej żelaza znajduje się w wątrobie i mięsie, a jeżeli w grę wchodzą tylko produkty roślinne, wybieraj groch, fasole i brokuły. Przyswajanie żelaza znacznie zwiększa witamina C, która znajduje się głównie w owocach cytrusowych, marchwi i dzikiej róży.

Jeżeli dieta bogata w pierwiastek żelaza nie wystarcza i dalej zmagasz się z objawami niedoboru, zgłoś się do lekarza. Prawdopodobnie zaproponuje on leczenie preparatami żelaza, które należy kontynuować pół roku od poprawienia się wyników. Kuracji nie należy przerywać bez uprzedniej konsultacji z lekarzem, ponieważ organizm powinien mieć czas na uzupełnienie odpowiedniej ilości tego pierwiastka.

Jeżeli chcesz uniknąć niedoboru żelaza, którego objawy szczególnie uprzykrzają życie – postaw na dobrze dobraną dietę. Dbaj o dostarczanie odpowiedniej ilości tego pierwiastka do organizmu, spożywając produkty bogate w żelazo. Pamiętaj o witaminie C, która sprzyja przyswajaniu żelaza.

Dodaj komentarz